Tänäkin vuonna olen uudistanut useita nettisivustoja. Osa uudistetuista sivuista on ollut alun perin minun tekemiäni ja osa jonkun muun rakentamia. Kaikissa alustana on ollut WordPress. Uudistusprojektit ovat vaihdelleet muutaman tunnin facelifteistä täydelliseen uudistukseen, jossa on vaihdettu teema kuvineen ja läpikäyty tekstisisältö ja ajanmukaistettu tekniset asiat.
Mistä yrittäjä tietää, että on oikea (tai korkea) aika aloittaa nettisivun uudistusprojekti? Hyviä syitä voi olla monia ja tässä niistä muutamia.
Sivusto ei ole mobiiliystävällinen
Vielä joskus törmää sivustoihin, joiden käyttö kännykällä on painajaismaista zoomailua. Nyt alkaa olla jo ihan vihoviimeinen hetki uudistaa sivusto mobiiliystävälliseksi, jos haluat pysyä bisneksessä mukana. Tiesithän, että esimerkiksi Googlen hakutuloksissa annat ihan turhaa etumatkaa kilpailijoille, mikäli heidän sivustonsa on skaalautuva ja sinun ei. Mobiiliystävällisyysprojektin yhteydessä voi samalla hoitaa sisällön ja kuvien ajantasaistamisen ja varmistaa muun teknisen toiminnan.
Sivusto on sekava
Kun yritys kasvaa ja toiminnot laajenevat, alkuperäiseen sivustoon yleensä lisätään alasivuja. Kun muutoksia ja lisäyksiä tulee vuosien varrella paljon, sivusto voi muuttua hankalasti käytettäväksi tai epäloogiseksi. On lisätty osioita, mutta ei ole mietitty sivuston kokonaisrakennetta, eri osioiden keskinäistä suhdetta tai asiakaslähtöistä näkökulmaa. Isot ja pienet asiat ovat sivustolla sekaisin. Sisäiset linkit eivät toimi. Ja pahimmassa tapauksessa edes oma henkilökunta ei löydä etsimäänsä nettisivulta. Tässä tapauksessa on parasta istua rauhassa alas ja katsoa sivustoa puhtaalta pöydältä. Ulkopuolinen henkilö voi usein auttaa näkemään parhaan mahdollisen ratkaisun sivuston selkeyttämiseen.
Sivusto näyttää vanhalta ja kulahtaneelta
Nettisivustot ovat aikansa lapsia. Trendit ja ulkoasuteemat kehittyvät ja yleinen tapa esittää asioita visuaalisesti muuttuu. Jopa 5 vuotta vanhat sivut voivat näyttää vanhanaikaisilta (myös minun tekemäni). Enää ei juurikaan näe neonvärejä, hassuja fontteja ja vilkkuvia elementtejä. Retroilu on kiva asia, jos se tehdään tyylillä, mutta kulahtanut layout ei ole sitä.
Sivustouudistuksen yhteydessä ei ole pakko uudistaa logoa, fontteja ja värejä, mutta joskus se on erinomainen tapa kirkastaa koko yrityksen brändiä.
Sivuston ylläpitäjä on kadonnut tai erittäin vaikeasti tavoitettavissa
Minua on pyydetty useita kertoja apuun tilanteissa, joissa yrityksen nettisivut ovat olleet päivittämättä vuosikausia. Kenelläkään yrityksessä ei ole tunnuksia ja salasanoja tallessa ja sivujen alkuperäistä tekijää ei tavoiteta. Näissä tilanteissa päästään yleensä eteenpäin webbihotellin aspan avulla ja sivusto saadaan ajantasalle.
Yleensä suosittelen asiakkaalle, että hänellä on tallessa hallintapaneelin ja wp:n ylläpitäjän tunnukset, vaikka ei niitä käyttäisikään. Ja aina suosittelen asiakkaalle, että vaihtaa nettisivun tekijän, jos aiempaa ei näytä enää kiinnostavan tai yhteydenpito ja asioista sopiminen on kiusallisen vaikeaa.
Sivusto on teknisesti vanhanaikainen, päivittämättä ja tietoturvaton
Jos yritykselläsi on WordPress-sivusto, jonkun pitäisi huolehtia taustapäivityksistä. Se voi olla yrittäjä itse tai ulkopuolinen, jonka kanssa esimerkiksi vuosisopimus wp:n, teeman ja lisäosien päivittämisestä viimeisiin versioihin ja varmuuskopioiden ottaminen.
Milloin muuten viimeeksi testasit sivustosi palautelomakkeen toimivuuden? Yllättävän usein tulee vastaan yrityksiä, joilla on sivustolla yhteydenottolomake, josta ei kuulemma tule koskaan mitään yhteydenottoja. Kun asiaa tutkitaan, tulee esille, että lomake ei toimi tai viestit jää matkalle.
Aiemmin ssl-suojausta suositeltiin vain verkkokauppoihin, joissa kerätään asiakkaan henkilö- ja maksukorttitietoja. Nykyään ssl-suojausta suositellaan kaikkiin sivustoihin ja se sisältyykin vakiona useisiin webhotelleihin. Suojauksen käyttöönotto ei ole iso projekti, joten se kannattaa hoitaa kuntoon viipymättä. Kuinka moni asiakas tänä päivänä jatkaa surffausta sivustolla, joka kiljuu lukko punaisena ”Sivusto ei ole turvallinen”?
Nettisivu ei löydy asiasanoilla googlettamalla
Saan usein yhteydenottoja yrittäjiltä, jotka ihmettelevät, miksi sivuilla ei käy juuri kukaan eikä ne löydy googlettamalla. Ongelma on todennäköisesti sivuston sisällössä tai teknisissä puutteissa tai molemmissa.
Hakukonenäkyvyyden parantamiseen löytyy paljon koulutusta ja ohjeita. Mikäli et itse pysty panostamaan aikaa ja vaivaa esimerkiksi sivujesi asiasisällön laadun ja määrän kehittämiseen, ota apuun SEO-ammattilainen. Hakukoneoptimointi on iso urakka ja se saattaa haukata ison osan uudistusprojektin budjetista. Yleensä panostus kyllä kannattaa ja maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, kun asiakkaat löytävät palveluihin.
Nettisivuston uudistustarve voi siis lähteä liikkeelle monesta syystä. Kun mietit sivustosi uudistusta, ota yhteyttä ammattilaiseen, joka osaa arvioida uudistaminen tarvetta useasta näkökulmasta.