Onko sinun yrityksesi kotisivun tai verkkokaupan hakukoneoptimointi kunnossa?
Monelle yrittäjälle saattaa tulla yllätyksenä se, että yrityksen vanhat tai uudet, usein kalliit nettisivut eivät löydykään googlettamalla palvelun tai tuotteiden nimillä. Yrittäjä ei ehkä osannut tarjousvaiheessa kysyä tai vaatia hakukoneoptimointia. Kaikki nettisivuja rakentavat yritykset eivät myöskään tarjoa optimointipalvelua, vaan se pitää ostaa toiselta yritykseltä.
Tee testi: googleta oman yrityksesi tärkein palvelu + paikkakunta, esim autohuolto Helsinki. Saatko omat nettisivusi tai verkkokauppasi tuotteet esiin sponsoroitujen (maksettujen mainosten) linkkien jälkeen? Kuinka pitkälle joudut scrollaamaan hakutuloksia vai eikö löydy ollenkaan?
Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?
Kanta-asiakkaasi muistavat yrityksesi nimen ja löytävät sivut tarvittaessa netistä. Mutta entä potentiaaliset uudet asiakkaat, jotka eivät tiedä yrityksesi nimeä ja hakevat netistä palvelua tai tuotteita, joita sinulla olisi tarjolla? Ongelma tulee esiin varsinkin silloin, jos yrityksesi nimi ja domain ei sisällä palveluasi. Esimerkki löytyy läheltä: Kuka SEO-palveluita etsivä osaisi arvata, että Fiilispaja tarjoaa myös hakukoneoptimointia? Joten jos haluan tavoittaa SEO-asiakkaita, niin tämän juuri lukemasi blogisivun on syytä olla hyvin optimoitu!
Hyvin optimoidut nettisivut löytyvät hakutuloksissa paremmilta sijoituksilta, lisäävät sivujen kävijämäärää, ovat käyttäjäystävälliset ja luovat luotettavan kuvan yrityksestä.
Mitä hakukoneoptimoinnissa tehdään?
Optimointi alkaa hakusanatutkimuksella ja -analyysillä. Tässä on tärkeää, että yrityksen edustaja ja optimoinnin tekijä käyvät avointa vuoropuhelua ja pääsevät samalle aaltopituudelle avainsanoista ja projektin tavoitteista. Itse suosin projektin alussa henkilökohtaista tapaamista, jossa pienetkin vivahteet ja yksityiskohdat tulevat esille. Niillä voi olla suuri merkitys toimivien avainsanojen määrittämisessä ja persoonallisen sisällön viilaamisessa.
Optimointiin liittyy kymmeniä teknisiä työvaiheita, jotka laitetaan projektissa kuntoon. Näitä ovat mm. sivuston rakenne, latautumisnopeus ja linkitykset.
Nettisivun sisällön merkitystä ei voi liikaa korostaa. Todennäköisesi et saa kovin hyviä tuloksia, jos sivustollasi on vain yksi lause tekstiä tai sisältö on kopio kilpailijan tekstistä tai sisällöllisesti merkityksetöntä höttöä. Optimoinnissa tuotetaan, lisätään ja vahvistetaan sellaista sisältöä, joka vastaa juuri sinun potentiaalisten asiakkaidesi kysymyksiin ja tarpeisiin.
Hakukoneoptimointi vaatii osaamista
Sinä olet itse paras asiantuntija oman yrityksesi tuottamista palveluista ja tuotteista. Mutta oletko SEO-asiantuntija tai kannattaako sinun opetella sellaiseksi? Olet ehkä tutkinut optimoinnin oppaita ja tiedostanut, että oma osaaminen ei tule riittämään. Varsinkin optimoinnin teknisten asioiden ulkoistaminen voi olla ajankäytöllisesti järkevää: Osta palvelu asiantuntevalta yrittäjältä, niin voit itse keskittyä olennaiseen omassa bisneksessäsi, siihen missä olet hyvä.
Jos etsit nettisivujesi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin osaavaa ja luotettavaa tekijää, kysy tarjousta Fiilispajasta!
Hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät viiveellä
Hakukoneoptimointi ei ole vain nopea tekninen kertaprojekti, jonka jälkeen kaikki on heti kunnossa ikuisesti. Vaatii yleensä pitemmän ajan, jotta selkeitä tuloksia nähdään. Tarkempaa seurantaa on hyvä jatkaa esim. 2 vuotta. Optimointi kannattaa nähdä tulevaisuuden investointina, joka tuottaa pitkäaikaisia hyötyjä.
Joskus tuloksia nähdään nopeastikin. Jos hakukoneoptimoinnin suhteen ei ole vielä tehty mitään eli jos lähdetään liikkeelle nollasta, niin ensimmäisiä tuloksia voi tulla muutamassa viikossa kun laitetaan perusasiat kuntoon.
Huomioithan, että jos lisäät myöhemmin sivullesi uutta sisältöä (blogikirjoitus, tuotteita verkkokauppaan tms.) myös ne on optimoitava. Myös kilpailutilanteen tai hakukoneiden painotusten muuttuessa on syytä tehdä välitsekkaus ja korjaavat toimenpiteet. Myös sivuston ikä vaikuttaa hakutuloksiin, joten juuri avattujen ja hyvin optimoitujen sivujen omistaja voi luottaa siihen, että ajan kuluminen parantaa sijoituksia.
Hakukoneoptimoinnin hinta
Jos se olisi mahdollista, niin kertoisin tässä kappaleessa hinnan hakukoneoptimoinnille. Hinnoittelu on kuitenkin aina riippuvainen mm. yrityksen nettisivun lähtötilanteesta, alasivujen määrästä ja haluttujen tavoitteiden tasosta. Ammattilainen pystyy antamaan suuntaa antavan hinta-arvion optimointiprosessille jo pienen kartoituksen jälkeen, joten olehan yhteydessä.
Optimoinnin hintaa kannattaa myös pohtia siitä näkökulmasta, että mitä maksaa se, jos joudut ostamaan kaiken yrityksesi näkyvyyden maksullisina mainoksina? Mainoskulut juoksevat vuodesta toiseen ja silti näkyvyys ja asiakkaiden yhteydenottojen määrä ei kehity. Kun kasvatat orgaanista hakukonenäkyvyyttä optimoinnin avulla voit jopa pienentää mainosbudjettia ja optimointi-investointi ”maksaa itsensä takaisin” vuosien kuluessa.
Miksi tilaisit hakukoneoptimoinnin Fiilispajasta?
SEO on kuulunut Fiilispajan palveluvalikoimaan jo vuosikausia. Uusien nettisivun rakennusprojekteihin sisältyy aina perustason optimointi ja lisäksi voidaan myös sopia laajemmasta SEO:sta. Useiden kymmenien optimointiprosessien läpivienti on tuonut tietoa ja kokemusta, jolla prosessi sujuu. Työaikaa ei kulu ihmettelyyn ja turhien asioiden vatulointiin, vaan tehdään vain merkityksellisiä ja vaikuttavia asioita.
Tässä muutamia Fiilispajan periaatteita, joiden mukaan prosessi etenee:
- Lähtötilanteen kartoituksen ja tavoitteiden asettamisen jälkeen saat alustavan kirjallisen tarjouksen ja toteutusaikataulun
- Tässä vaiheessa voit päättää, hyväksytkö vai hylkäätkö tarjouksen
- Jos hyväksyt tarjouksen, pidetään aloituspalaveri (mielellään kasvotusten, mutta etätapaaminen käy myös)
- Aloituspalaverin pohjalta saat tarvittaessa tarkemman kustannusarvion ja tarkennetun aikataulun, mikäli on ilmennyt uusia seikkoja
- Sinulle ei tule yllätyskuluja, vaan laskutus perustuu sovittuhin ja tehtyihin työtunteihin
- Sinut pidetään ajantasalla projektin etenemisestä: mitä on tehty, mitä on tulossa, miten hakutulokset ovat kehittyneet, miten kävijämäärät sivulla ovat kehittyneet yms.
- Seurantaa jatketaan vähintään 2 vuotta
- Tehdään tarvittavat korjaukset / täsmennykset, mikäli tarvetta ilmenee
Jos etsit nettisivujesi tai verkkokauppasi hakukoneoptimointiin osaavaa ja luotettavaa tekijää, kysy tarjousta Fiilispajasta!
Ota yhteyttä sähköpostilla anu@fiilispaja.fi tai soita 0500 454 027.
Fiilispaja pidättää itsellään oikeuden olla tekemättä tarjousta, mikäli kalenteri on täynnä.